söndag 24 januari 2010

Trevlig lördag!

Sovmorgon idag, vaknade upp 10.40 - vilket nästan aldrig händer. Vaknade igentligen 09.20 - men så sa T 'kan du inte sova lite längre', okej då sa jag och somnade om på 5 röda. Jag var nog trött, eller!?

I går hade jag en fantastisk dag, började dagen med att stor handla inför kvällens middag....sedan en matiné, Avatar i 3D och oj vad bra den va. Äntligen fick jag se den! Där efter var det hem och förbereda maten. Som jag nämnde i gårdagens blogginlägg blev det rödspätta till middag och jag blev riktigt nöjd med middagen. Här kommer receptet, som jag har fått av min svärfar;

Rödspättafiléer
(jag räknade med 3 filéer/person.)
krydda dem på bägge sidor med salt, vitpeppar och droppa över lite citronsaft (från en färsk citron)
rulla i hop dem, med den fula sidan inåt.
in i ugnen i ca 10-13 minuter (fisken ska bli vit) 175 grader

Sås - till 6 personer gjorde jag på ca 7 dl mjölk
Gör en vanlig vit sås
Lägg i fiskspadet, från fisken som ligger i ungsformen
Lägg i lite fiskfond eller fiskbuljong
salta/peppra vid behov
lite dill är alltid gott i
lägg i ca 1 dl vitvin
låt puttra
Ta bort såsen från plattan, låt svalna.
Lägg sedan i 2 äggulor och ca 1-2dl ost.
rör om
häll såsen på fisken
in i ugnen i ca 12-15 minuter, 225 grader
fisken ska få en go färg innan du tar ut den

Serveras med pressad potatis. Du kan också göra en potatismos och spritsa runt fisken, så att de blir som en fiskgratäng.

Smaklig måltid!



Inga kommentarer: