fredag 23 juli 2010

Höstmål?


Vad har du för träningsmål inför hösten 2010? Semesterdagarna börjar ta slut och dansskolor, gymkedjor m.m. börjar promota sina scheman inför hösten 2010. Självklart vill varje företag att just DU ska ska börja träna hos dem. Så vad ska du träna till hösten? Ska du testa på något nytt eller är du en sådan person som har tränat samma i år efter år? Jag är ett sådant typexempel, på en person som har lätt för att stanna kvar i det som 'funkar'.

Innerst inne tycker jag att det är otroligt viktigt att träna varierat samt våga testa något nytt. Det kan vara allt i från att du väljer en helt ny dansklass, anlitar en PT, börjar spela tennis, börjar yoga osv.

Under högsäsong, har jag oftast inte så mycket tid att gå runt på andras klasser samt har svårt att prioritera min egna träning. Jag har därför under semestern prioriterat två träningsformer;

1. Löpning - En träningsform som även ger mig en mentalträning. Löpning känns så HÄR och NU. Jag är helt ensam och den enda som kan motivera mig är jag själv. Jag kan inte säga att jag är en långdistanslöpare, springer oftast mellan 5-7 km och för mig räcker det. Huvudsaken är att jag går ut och springer, med tanke på att jag inte tycker att löpning är så roligt. Men väl ute i spåret, är det oftast väldigt skönt.

2. BODYCOMBAT - WOW vilken rolig träningsform. I love, love love it! Du jobbar med din kondition (uthållighet), styrka och din flexibilitet/smidighet på en och samma gång. Fantastisk rolig träningsform, som jag tycker att alla bör testa.


Tips (detta är tips, vilket betyder att det funkar för mig. Om du känner att du behöver mer än detta, eller kanske mindre än detta...så GO for It!" :

1. Bestäm dig, vad är ditt mål? Ska du testa en ny träningsform i veckan, ex. BODYCOMBAT en vecka, Yoga en vecka osv. Ska du börja dansa? Vill du få bättre kondition? Vill du ta din träning till en helt ny nivå?

2. När du har bestämt dig, skriv upp ditt mål på en lapp. Sätt den på kylskåpet. Skriv ner målet i en positiv klang, det ska inte vara JOBBIGT att bli påmind varje gång du kolla på kylskåpet, utan det ska vara något som sporrar dig.

3. Nu behöver du delmål. Skriv ner dina delmål och sätt upp dem på kylskåpet. TIPS! Sätt upp veckomål, så att du inte skjuter upp delmålen. Genom att skjuta upp delmålen, skjuter du även upp det stora målet.

4. Är du en människa som har en massa bortförklaringar (va nu ärlig mot dig själv)? Då skulle jag anlita en Personlig tränare eller förklara målet/målen till en nära vän. Varför? Jo för du behöver någon som kan pusha dig. Att anlita en PT behöver inte kosta miljoner kronor. En timma ligger oftast på mellan 450-ca700 kr (beroende på företag, Sportlife tar ca 500 kr). Unna dig en PT, om du är i behov av en! Fundera på hur mycket du lägger på krogen när du är ute - fundera då på om det inte värt att anlita en PT istället för ett krogbesök. (det är det!)

5. TRO PÅ DIG SJÄLV!

Att sätta upp mål är viktigt, iallafall för mig själv. Kanske jag inte har världens största mål, men mål som är viktiga för mig. Dem målen som är viktiga för mig, kanske inte är viktiga för mina vänner. Du är UNIK och det är bara du själv som kan bestämma vad du ska ha för mål och om du vill ha ett mål, ingen annan.


Så...HAR DU BESTÄMT DIG? Våga ta steget, det värsta som kan hända är att du blir en segrare - är inte det fantastiskt!?


JUST DO IT!



6 kommentarer:

soffan sa...

Åh, jag började nästan längta lite till höst när jag läste det här inlägget :)... Jag har lovat mig själv att dansa mer i höst. Dansa är det roligaste jag vet, men det blir ALLDELES för sällan nu för tiden, eftersom jag har så mycket egna klasser. Har typ tjatat hål i öronen på mina chefer att plocka in BODYJAM, men än så länge går det inte så bra... Anyhooo, SKÄRPNING på dansfronten blir det :)!

Sandra sa...

Gott att höra! BRA där, mer dans för folket!
BODYJAM funkar på alla ställen, gäller bara att våga satsa på klassen och med det menar jag PORMOTION samt att lägga klassen på bra tider. Jag kommer gärna och kör en promotion klass, säg till dem att maila mig =)

Sov gott,

soffan sa...

Åh, det hade ju varit hur bra som helst! Problemet är bara att vi håller till i Malmö. Du har inga ärenden ner till söder i höst möjligen...? :)

Sandra sa...

Jo, jag ska ner till Malmö och hålla en utbildning 20-22 AUG. Fredag eftermiddag och kväll är jag ledig. Hör av er om det skulle vara intressant! =)

soffan sa...

Sweet! Jag ska snacka med chefen och se om jag kan få till något bra!

Sandra sa...

Maila mig på sandra@sandraborjesson.se - Om det skulle bli något. =)

Ha en fin dag!