onsdag 1 december 2010

Att lyssna på kroppens signaler...

Vill bygga vidare på Marcus inlägg, om att 'lyssna' på kroppens signaler - fast i ett annat perspektiv. Marcus skriver;

"Först vill jag klargöra att jag inte pratar om när kroppen säger att du är trött och inte orkar med för att det är lite jobbigt! Utan jag pratar om när du får känslan av att något inte känns som det ska i någon muskel. Det kan var när du lyfter axeln, gör ett knäböj, springer eller något helt annat. Jag säger inte heller att du ska känna efter för mycket som någon hypokondriker men det är inte värt att få långtidsproblem bara för att du verkligen kände dig tvingad att göra just 12 repetitioner på just den vikten."

Jag tycker att han har en poäng och jag menar lite samma sak. Ju äldre jag blir desto visare blir jag, men det kan också vara negativt att vara för vis, missförstå mig rätt nu. Att känna efter för ofta och lyssna på kroppen lite väl mycket gör bara att du hindrar dig själv att skapa positiv energi inför ditt träningspass. Hur ofta har du sagt till dig själv "Njaa...ååå...orkar inte träna i dag. Har nog lite ont i huvudet" - OBS! Jag menar INTE att det är fel att känna, men händer det allt för ofta?

Mitt fokus på dagens BODYBALANCE klass var ' Att våga utmana sig själv'. Jag tycker det är viktigt att våga trycka på och i bland våga utmana sig själv och det i all sorts träning. OCH framförallt i yoga/bodybalance. Det är väldigt ofta som jag lägger märker till att deltagare hindra sig själv i från att gå djupare i positioner, dels för att dem inte andas men också för att dem 'känner efter' och vågar inte utmana sig själva. Att ha FOKUS på sina klasser är, enligt mig, bra sätt att utmana sina deltagare. Det är givetvis viktigt att jag som instruktör inte tappar tråden och återkommer till mitt fokus - så att jag påminner mina deltagare.

Att inte ha något headset i dag, gjorde att klassen inte blev 100% som jag hade tänkt mig - men det UTMANADE mig iaf.

Så jag lämnar dig med frågorna (med en viss ödmjukhet, sunt förnuft och en hel del vishet);
När känner du efter? Hur känner du efter? Varför känner du efter?


Inga kommentarer: