tisdag 25 januari 2011

Girghet? Ego?Orättvisa?


Det är lätt att vi i bland 'bara vill ha mer'. Privatliv så som i arbetsliv. Glädjer du dig av att en vän, arbetskamrat, bekant och/eller familjemedlem lyckats (privat och/eller i yrkeslivet?). Är det någon skillnad på om det är en familjemedlem som lyckats eller en arbetskamrat? Eller hur....ställ frågan en gång till :)

I den branschen som jag är i, gäller det att visa framfötter för att få mina uppdrag. Att jag gör ett bra jobb men också vara unik, så att min uppdragsgivare ska tycka att jag är värd en plats på just deras konvent, inspirationsdag eller vad det nu är för uppdrag. Självklart är det inte direkt ett slitsamt arbete UTAN ett roligt.

I samband med allt detta kom jag och tänka på, i bland (iallafall för mig) är det lätt att girigheten tar över. Har du någon gång ställt dig frågan ' Varför får han/hon och inte jag?' - var nu rättvis mot dig själv. Inte kan jag vara den enda. Det är här det är lätt att ditt E G O tar över. Att ställa frågan men sen också välja din egna väg att faktiskt vara lycklig för den person som har lyckats - dina tankar styr ditt sinnestillstånd. Om du fortsätter ältar, ex ' hur kommer det sig att han/hon får men inte jag. Är han/han duktigare än mig? Varför väljer dem inte mig?' Våga stoppa dig själv vid första frågan och ställ dig i stället frågan, VAD BEHÖVER JAG GÖRA FÖR ATT LYCKATS MED MINA DRÖMMA. För i bland kan det faktiskt vara så att du blir besviken på att någon fick jobbet men inte du...men så kommer du på, att du igentligen inte vill ha det jobbet/uppdraget - utan mer bli lite avundsjuk för att personen har lyckats. Tänk efter en extra gång! Ja ni vet. Jag kan spinna vidare på detta i sjukt långt inlägg...men det tänker jag inte göra. Utan jag vill mer ställa frågan. Tänk var människan är spännande.

En liten tankeställare Tisdag 25 januari 2011! Njut av din dag/ S





"Girighet är enligt katolsk kristendom en av de sju dödssynderna. Inom buddhismen anses att girighet bygger på att man felaktigt associerar materiella tillgångar med lycka. Felet är att man (inte minst långsiktigt) överdriver de positiva aspekterna av en viss ägodel. Ett välkänt ordspråk är att "Girighet är roten till allt ont". (1 Timoteusbrevet 6)Girighet bör inte blandas ihop med sparsamhet. En sparsam person kan exempelvis tillverka egna julklappar eller fynda på rea, medan en girig person kan undvika att handla julklappar över huvud taget. En girig person tänjer gärna orealistiskt mycket på gränserna och får oftast ett dåligt rykte för sin snikenhet bland sina anhöriga."

Inga kommentarer: