torsdag 24 februari 2011

Vågar du läsa!? :)


"Våga vinna", "Du kan", "Våga ta steget", "Just do it", "Det är du själv som väljer väg", "Det är bara du själv som bestämmer" - Hur många gånger har du hört talas om att VÅGA SATSA OCH TRO PÅ DIG SJÄLV?

Jag vet att jag är en av dem som oftast påpekar detta i min blogg genom att pusha er att testa något nytt och våga. Oftast är det lättare sagt än gjort, och JA, det gäller för mig med. Vad ska vi göra, för att våga testa något nytt, våga utvecklas, våga kliva ut ur sin trygghetszon - vad krävs för att vara MODIG. Vad betyder "att vara modig" för dig? Vad vill du ha av dina nära och kära, av mig, av din kollegor, vänner och bekanta!? Vill du att någon ska pusha dig, eller tycker du att det är jobbigt?

Många frågor - men jag tycker att det är ett intressant ämne. Dagligen träffar jag på nya deltagare. Deltagare som går på ett specifikt pass för första gången och det för mig är modigt. Gruppträningsbranschen kan tyckas 'hård' och alldels för 'kroppsfixerat' men det är också en bransch som är hur skön som helst. Många jag känner går på gruppträning, för att dem får någon som 'pushar' en under 6o minuter samt att det är socialt. Jag kan ta min mamma som exempel som brukar gå på ca 3 pass/vecka och det är ofta jag ser henne prata med någon, för mig, helt okänd människa. Nog för att mina mamma ÄLSKAR att prata, men hur fantastisk är inte det. Att knyta band med en människa som du kanske bara träffar max 60 minuter/veckan.

Tillbaka till ämnet. Det är lättare sagt än gjort att skapa en förändring i din vardag, på ditt jobb, i dina matvanor osv. Så vad gör att du vågar ta första steget!?

För min egna del handlar det om att jag måste BESTÄMMA MIG! För igentligen, ingen ANNAN kan ta beslutet.


Så vad ditt mål än må vara, här kommer lite tips på vägen:

1. BESTÄM DIG FÖR DITT MÅL (OBS! I bland behöver vi delmål, så var rättvis mot dig själv när du sätter ditt/dina mål)

2. Fokusera på ett mål i taget.

3. SKRIV UPP MÅLET på ett papper. Rama in det och sätt ramen någonstans där du brukar vara som mest, ex på ditt kontor, på vardagsrumsbordet eller varför inte på kylskåpet.

4. Söndag kväll. Bestäm dig för VAD du måste göra för att komma närmre ditt mål under veckan som kommer.

5. Varje Söndag, gå igenom vad du har gjort bra och vad du kanske måste fortsätta utveckla för att ta dig ett steg närmre ditt mål.

6. Under vägen, skriv gärna dagbok. Det gör att det är enklare för dig att följa dina tankar på vägen, samt gå tillbaka för att se vad du verkligen gjorde bra, samt vad som kanske hundrade dig i målet.

7. Ett hett tips är att berätta för någon som står dig nära och som du kan lita på, om ditt mål - så att den personen kan pusha dig och hjälpa dig. ÄVEN om det är DU själv som måste kämpa för att nå ditt mål.


Ämnet i sig kanske känns 'flummigt'? Men för mig är det känns det som en viktig del i livet, våga förändra, utveckla osv. Det är därför jag brukar skriva om det.

Behöver du hjälp med att komma igång? Movement In Flow erbjuder tjänster som föreläsning, Personlig Coaching, Personlig träning - inom gruppträning och utbildar personal inom ämnet hälsa, kost, personlig utveckling och ledarskap.

För mer information maila mig på sandra@sandraborjesson.se




Inga kommentarer: