torsdag 24 mars 2011

Sol, värme, vår = skippa träning?


Våren är här, jihoo, äntigen! Solen visar sig allt fler timmar på dygnet, vårjackan kan sakta men säkert hängas fram och vi känner oss allmänt piggare och gladar (iaf. jag). Jag skulle bara vilja slänga in en liten påminnelse till er alla, sluta nu inte att träna! Jag vet hur lockande det kan vara att sätta sig på ett utefik, istället för att gå och träna. Men du kan göra båda två!

På Sportlife har vi fortfarande ett stort tryck på våra klasser, men jag märker också att det är mycket färre deltagare som bokar sig/bokar av sig än tidigare/och bokar in sig igen. D.v.s stor ruljans på klasserna. Jag tycker att det är givet att vi ska vara ute i solen och ta vara på denna ljusa tid som inte stannar allt för länge i detta land, men bara för det behöver vi inte skippa träningen.

Träning behöver inte ta 2 h ( 1 1/2 h träning och 30 min dusch/ombyte) utan det räcker med 30 minuters träning. Ett effektivt träningspass är så mycket bättre en ett 'lunkande' 1 1/2 timmas pass.

För att hinna med både fika på stan och träning, gör så att du bestämmer dig dagen innan VAD du ska träna, så att du kan förbereda träningsväskan.

1. Ska du löpträna 30 min?
2. Ska du gå en powerwalk i 30 min?
3. Intervaller i 30 minuter?
4 Gym - Ex. överkropp /underkropp, eller hela kroppen?
5. Hoppa hopprep?
6. Cykla i 30 min
7. Gå på ett 30 min träningspass, (ex. Core 30, Cykel 30, Afro7Zumba 30 osv. )

Ja det finns hur mycket som helst som du hinner med på 30 minuter. Det handlar bara om att bestämma dig, och planera/strukturera upp din tid.

Njut av solen samtidigt som du hinner med och tränar!

Inga kommentarer: