lördag 21 maj 2011

Guten morgen!


God morgon!

Sitter och tänker på alla som ska springa GBG varvet och jag måste säga att jag inte är avundsjuk. :) Önskar alla LYCKA till och önskar att jag var så hurtig att jag orkade ta mig runt 2,1cmil. Men naj, inte Sandys grej. Istället sitter jag med en stor kopp kaffe och njuter av att inte ha något inbokat fram t.om. 16.02, då avgår tåget upp till Sockholm.


VISSTE DU ATT.......
Det första kaffet kom till Sverige 1685. I början av 1700-talet hade Stockholm ett femtiotal kaffehus. Vid 1756 års riksdag infördes förbud mot kaffedrickande, och blev någon ertappad med kaffedrickande utdömdes böter. Det var bondeståndet som genomdrev förbudet, som hämnd mot att husbehovsbränningenav brännvin hade förbjudits. Men 1769 hävdes förbudet och ersattes med en importtull. Nya kaffeförbud gällde 1794-1796, 1799-1802 och 1817-1823.

Ha en strålande lördag och njut!
Sandy


Inga kommentarer: