måndag 28 maj 2012

Supergod ungspannkaka

Du behöver

4 ägg
7 dl mjölk
4 dl siktad dinkelmjöl
50 gram smör
Ekologisk vaniljpulver
Salt
Agavesirap ( Stevia eller vanligt socker funkar med)

Sätt ugnen på 225 grader.

Vispa ihop 4 ägg, 2 dl mjölk, 4 dl siktad dinkelmjöl, 1 tsk salt, 1 tsk Vaniljpulver och lite agavesirap (jag ringlade över lite så där spontant). När du har vispat ihop en klumpfri smet, häll på resterande 5 dl mjöl.

Smält 50 gram smör i en ungsform på 20x30 cm. Ta ut formen och häll på pannkakasmeten. Grädda i ugnen ca 20-30 min. Jag körde min pannkaka i 225 grader i ca 10 min och sedan satte jag ner värmen på 200 grader och i ca 15 min. Den blev riktigt fluffig och fin. Det är så gott med vaniljpulver i.

Jag äter min pannkaka med keso och lite jordgubbssylt!

Inga kommentarer: