tisdag 19 juni 2012

Skyr Yoghurt

I dag testade jag den inte-så-längre nya yoghurten Skyr isländsk yoghurt- Naturell till mellanmål. Jag hade köpt med mig den hem, sist när jag var och handlade. En perfekt yoghurt som med den höga proteinhalten mättar magen gott. Bra komplement till Keso och kesellan, som i längden kan bli tråkig. Variation är alltid bra!

För den som vill få i sig lite mer fett:
Servera den med frön och nötter eller ät en avocado vid sidan av.


Konsistensen och smaken påminner mig om turkisk yoghurt. Jag valde därför att blanda ner lite upptinade blåbär och ringlade över Agave sirap på toppen. Vips så blev den supersmarrig!!!

MINUS: i det stora hela tycker jag att den är dyr. Ca 16-17 kr på Ica Maxi. Kan därför tänka mig att den är ännu dyrare i mindre affärer och bensinstationer.

Jag är dock en som kan lägga hela min lön på mat, då jag oftast handlar efter kvalité hellre än kvantitet. Men jag förstår att en barnfamilj inte kan prioritera att handla hem 6-8 st i veckan. Då är det bättre och billigare med Keso.

Testa gärna du med!

Näringsvärde per portion 160 gram:
100 kcal
18 gram protein
5 gram kolhydrater
(5 gram sockerarter)
0,2 gram fett

Inga kommentarer: