lördag 14 juli 2012

Bakning på hög nivå!

Har en riktigt sådan där egen-slappar-dag i dag. Tomas drog ut tidigt till tjörn, för att bygga till lite mer staket. Själv har jag tränat, lagat kesoplättar till lunch, tvättat, bäddat nytt i sängen (älskar lukten av nybäddat i sängen), handlat, bakat banankaka med mörk choklad och en klassiker; Kärleksmums. 
Nu sitter jag och väntar på middagen som är i ugnen. Det blir en riktig smarrig kycklingrätt med ris och en sallad. I kväll tänkte jag baka en blåbärspaj med knäcketäcke, som vi ska njuta av lite senare med en film. Just nu har jag fått dille på denna bloggen; Bakverk och Fikastunder och det är också där jag har hittat recepten på banankakan och kärleksmumsen. 






Kärleksmums: 

3 ägg
4,5 dl socker
4,5 dl mjöl
1,5 msk bakpulver
2 msk kakao
2 msk vaniljsocker
2,25 dl mjölk
150 g smör
Kräm
125 g smör
2,5 dl grädde
5 msk socker
1 msk mjöl
2,5 msk kakao
Smält smöret. Vispa ägg och socker riktigt pösigt. Blanda de torra ingredienserna för sig. Rör ner smöret i äggvispet. Varva de torra ingredienserna och mjölken ner i smeten. Rör så lite som möjligt. Häll i en smord långpanna. Grädda i 200 i ca 20 min, stickan skall vara torr.
Gör under tiden krämen. Koka upp alla ingredienser under omrörning i en kastrull. Låt svalna lite. När kakan är färdig och har svalnat en stund, bred över krämen och toppa med kokos. När kakan svalnat helt, skär den i bitar.



Banankaka med mörk choklad: 

2 st ägg
1,5 dl socker
2,5 dl mjöl
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
0,5 tsk bikarbonat
100 g smält margarin
4 msk mjölk
2 mogna mosade bananer
100 g grovhackad mörk choklad
Vispa ägg och socker. Smält margarinet. Blanda samman mjöl, bakpulver, bikarbonat och vaniljsocker. Blanda ner mjölken i det smälta smöret. Häll växelvis ner mjöl och mjölkblandningen i äggvispet. Rör till sist ner de mosade bananerna och den hackade chokladen. Grädda i en avlång smord och bröad form i ca 45 min i 175 gr. Stickan skall vara torr




Kommer med receptet på den goda kycklingrätten lite senare. 
/Sandy



Inga kommentarer: