fredag 31 augusti 2012

Dagens bakning!


Hälsobröd
 2 dl fiber havregryn
3 dl fullkornsdinkel
2 dl mandelmjöl
1 dl linfrön (spara 2-3 msk till toppingen)
1 dl russin
1/2 dl hackade aprikoser (torkade)
1 dl grovt hackade hasselnötter (eller de nötter du har hemma)
2 tsk bikarbonat
1 nypa halvssalt eller vanligt salt
4 dl naturell yoghurt
2 msk honung eller agave sirap
1 rivet äpple

Blanda först de torra ingredienserna. Blanda sedan i yoghurt, honung/agavesirap och de rivna äpplet. Lägg ett bakplåtspapper i en brödform, som ni ser på bilden och häll i smeten. Strö över linfrön på toppen. Grädda i ugnen, nedersta läget i ca 70-80 min på 175 grader. Jag hade inne brödet ca 70 minuter och mitt bröd blev väldigt saftigt och gott. Russin och aprikoser är valfritt, men jag tycker om sötman från de torkade frukterna...

TACK Linda för det goda receptet.


Paleo Banankaka

3 mogna bananer
3,5 dl rostade cashewnötter - som är malda ner till mjöl. 
2,5 dl mandelmjöl
2 msk valnötsolja (jag tog rapsolja, då jag inte hade valnötsoljan hemma)
1 msk honung
1 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
1 tsk vaniljpulver (EJ sockret)
1 tsk kanel
0,5 tsk salt

1. Mosa bananerna
2. Blanda de mosade bananerna med cashew-och mandelmjölet, bikarbonat, honungen, oljan och bakpulvret. till en klibbig smet. 
3. Vispa äggen och blanda med smeten.
4. Lägg i resten av ingredienserna; vaniljpulver, kanel och salt. 
5. Smörj en brödform/sockerkaksform med kokosfett och häll i smeten. 
6. Grädda i ugnen på ca 175-200 grader i ca 25 minuter. 

Tack Rational Fitness för inspirationen och för detta fantastiska Paleo recept. 










Inga kommentarer: