tisdag 28 augusti 2012

Energikaka eller inte?

Hittade en intressant artikel angående Energikakor - för hur många olika typer av såkallade "ENERGIkakor" finns det att välja bland? Alldeles för många. Det är en stor djungel och det är väldigt sällan, tror jag, där man som konsument verkligen går igenom energiinnehållet på baksidan, samt har kunskapen om vad allt innebär - d.v.s vad innehållet i kakan är till för, gör mot våra kroppar osv.

Butikerna gör oss förvirrade och marknadsföring som "Power", "Energi", "Acai - superfood", "Hunger control", "Naturdiet", "Protein bar", "Low carb" osv. lurar oss konsumenter att det vi köper är något nyttigt och hälsosamt. OCH det behöver det inte alltid vara. Jag är ingen motståndare till proteinbars och äter själv proteinbars vid behov (Dock inte nu under graviditet) - d.v.s om jag har missat att äta mellanmål, inte ska äta på ett bra tag efter träningen (drygt 2H), inte hinner äta mellan två träningspass- ja vid enstaka tillfällen. I största allmänhet vill jag äta riktigt mat och äta regelbundet, gör jag det, så behöver jag inga extra tillskott. Det är min filosofi och det som funkar för mig. 

Jag har ett super gott recept på nyttiga hälsokakor, som du kan äta som mellanmål, innan/efter träning eller som ett litet snacks till kaffe. OBS! Samma sak gäller här, för min del iaf.  Ska du äta inom en timma efter träning, äter regelbundet under en dag och är en vanlig motionär behöver du inte en sådan här kaka efter träning. Bara för att kakorna är nyttiga och är hemmagjorda, innehåller de ändå en mängd kalorier. 

Hälsokaka - Healthy snack/cookie before or after your training!

1 dl (decilitre) oats (Havregryn)
1/2 dl raisin ((Russin)
1/2 dl minced apricots (Hackade aprikoser)
1 dl Sesamen seed (Sesamfrön)
1/2 dl Linseed (Linfrön)
1/2 dl Sunflower seed (Solroskärnor)
1 dl shredded coconut (Kokosflingor)
3-5 tablespoon Cacao (Kakao)

1 dl melt butter (Smör)
0,75 dl Rape oil (Rapsolja)
2 eggs (Ägg)


Vilken energikaka brukar du äta? 

4 kommentarer:

Madeleine sa...

Vad är anledningen till att du inte äter proteinbar när du ä gravid? Är det något där i man inte bör äta under graviditet?

Sandra sa...

Hej! Jag undviker all form av kosttillskott som kan innehålla okända ingredienser som inte är testade på gravida - där man inte vet hur ingrediensen påverkar fostret . Samma gäller proteinpulver och hälsoprodukter som innehåller en del örter.

Det finns i allmänhet väldigt lite information kring detta ämne och det i säg gör att jag också vill hålla mig i från kosttillskott. Jag väljer istället proteinrika mellanmål, före/efter mat i form av keso och kesella - om jag så är i behov av det. Vilket funkar jätte bra för mig.

Jag personligen anser att 'vanlig' mat är det bästa både för mig och mitt barn. Allt som är syntetisk framställt är väl kanske aldrig att rekommendera - gravid eller inte gravid.


Intressant ämne, som sagt. :)
Ha en fin kväll, Sandra




Madeleine sa...

Ja väldigt intressant ämne! Du verkar ha en sund inställning till både kosthållning och träning. Intressant och lärorikt att läsa dina inlägg!

Sandra sa...

Madeleine!!! Tusen tack för dina fina ord! Vad GLAD jag blir. Och jag blir jätte glad för att du kommenterar och vågar ställa frågor, till just VARFÖR jag tycker och tänker på ett visst sätt. Det är kul att diskutera kring träning och kost, för i bland känns det som en djungel, även för mig, tro mig :)

Ha en strålande dag!