söndag 5 augusti 2012

Höst, träning, mål, val....Har du bestämt dig?


Hösten är på ingång, semestrarna börjar ta slut och vi ska återigen gå tillbaka till våra dagliga rutiner. Hur fantastisk det än är med sommar, sol och bad med tillhörande otroligt god mat, goda viner, en hel del glass och sötsaker så passar rutin och planering mig mycket bättre. Jag ser därför fram emot hösten, men denna gång med en liten skrämd, nyfiken och glädjefylld känsla. Jag ska bli mamma och jag har ingen aning om hur det kommer att bli. Jag vet att det kommer att bli helt fantastisk, det är en del av livets uppgift (anser jag), att skaffa familj och nu är jag där. Det innebär också att jag inte längre kan prioritera mig själv, utan jag har en annan som ska få min fulla uppmärksamhet. Jag älskar tanken av det, men är också lite skrämd av den. Mitt mål är att komma tillbaka så fort som möjligt, men på ett hälsosamt och skadefritt sätt, samt i min EGNA takt.  Jag har, som de flesta vet, inte slutat tränat under min graviditet och det är en bra grund för att komma tillbaka snabbt efter en förlossning. Att fortsätta träna, motionera och röra på sig under graviditet är bara nyttigt, i den form det går - självklart och om det är fullt möjligt. Nu har jag haft äran att må kanonbra under hela min graviditet (so far) och har därför tränat styrka ca 3 gånger i veckan med fokus på lägre vikter, fler repetitioner och lagom hög puls för att på så sätt bibehålla styrkan i kroppen. Jag har kört en hel del TRX och fria vikter, men har de senaste veckorna fått börja köra mer med maskiner - för att få ett bättre stöd för corepartiet. 

Jag trivs bra med den träningen som jag kör nu, eller ja - jag har accepterat att det är den form av träning som jag klarar av just nu och det är bättre än inget. Jag älskar variation, dans och all form av gruppträning och saknar det enormt mycket. Men om jag ser tillbaka på de senaste 10 veckorna, då jag endast har kört på gymmet, så har den tiden fått mig att inse att gym inte är så dåligt ändå. Jag kommer åt muskelgrupper som jag inte kommer åt inne i gruppträningssalen och då oftast de mindre små muskelgrupperna, som behövs för att stärka och stabilisera upp kroppen. Mitt mål denna höst är att fortsätta gymträna - vilket i min värld betyder funktionell styrketräning där jag använder min egna kroppsvikt, TRX, kettlebell, Coreball och andra fria vikter. Jag kommer vid behov använda mig av maskiner och cable cross (om det räknas som maskin? kanske mer ett redskap?) och andra hjälpmedel för att få få kroppen i trim samt bli stark efter förlossningen. 


Vad är ditt träningsmål under hösten? 
Har du satt upp en plan för ditt mål? 
Ska du träna på egen hand? 
Har du en eller flera träningskompisar?
Vem ska peppa dig i din vardag?
Vad ska du träna? 
När ska du träna?
Hur ofta ska du träna? 


Mitt tips!
> Sätt upp realistiska mål (långsiktigt). Du vill kunna träna kontinuerligt, X antal gånger i veckan, utan skador och utan att du tröttnar. 

> Planera in din träning i din kalender/iPhone. DU är värd egentid och daglig motion. Det är inget du ska behöva prioritera bort. 

> Effektiva och korta träningspass gör att du aldrig behöver prioritera bort din träning. Det handlar om att värdesätta din tid. 

> Berätta ditt mål för någon som du kan lita på och som ger dig positiv energi, samt kan peppa dig. 

> Variera din träning. Ex. Styrka 1 gång/veckan, Powerwalk 1 gång/ veckan, Löpning 1 gång/veckan. Eller vad du anser som rolig, varierad och effektiv träning.  Variation gör att du aldrig kommer att tröttna på din träning. (Min åsikt och erfarenhet). Att variera din träning ger också bästa träningsresultatet. Kroppen behöver både styrka och konditionsträning. 

> Låt träningen bli en del av din vardag, din livsstil. Att träna innebär inte att du varje gång ska få unna dig nåt gott - "bara för att jag är så duktig" och på så sätt utveckla ett slags belöningssytem. Träning och motion bör vara lika viktigt som syre för att du ska överleva. 

Listan kan bli lång, det finns så mycket råd och tips att jag skulle kunna sitta här i timmar och skriva. Men det hela bygger på, i min värld, att skapa en livsstil där hälsosam kost och träning är en del av min vardag. För mig är det inga konstigheter och har aldrig varit - och så är det för att jag har lärt känna mig min kropp och vet vad den mår bäst av. 

Har du några funderingar, frågor eller tankar kring detta är du varmt välkommen att maila mig på sandra@sandraborjesson.se. 


Alla har vi ett val!







Inga kommentarer: