torsdag 23 augusti 2012

Kost under graviditet

Som en liten efterföljare skulle jag också vilja skriva lite om nästa ämne och det är Kost under graviditet  och då menar jag inte vad du FÅR äta och INTE får äta - den information får helt enkelt livsmedelsverket stå för. 

Jag har även där fått en del kommentarer som "Ja, nu när du ska äta för två" eller som när vi var på ett fik för ett tag sedan. Jag och Tomas brorsa står och funderar på om vi ska ta en 'Halv Fisksoppa' eller 'Hel Fisksoppa'. Då jag har ätit på det fiket innan VET jag att deras Halva räkmacka är sjukt liten och det är knappt ett mellanmål, om man ska räkna kalorier - utan mer en aptitretare, så visste jag redan, till 98% att jag skulle ta en hel fisksoppa - vilket var tur, då även den inte var särskilt stor. 1 liten bit torsk, 1 liten bit lax och räkor...hmm..nää, det är för lite mat för  mig, som gravid och inte gravid. 

Det roligare är att tjejen i kassan, som för övrigt var i min ålder, säger "Jaaa, du borde ju ta den stora med tanke på att du äter för två"Jag blev så paff att jag uttrycker mig "Ja, eller inte..hehe". 

Nej, nej, nej som gravid borde jag INTE äta för två och ingen annan heller. Vi ska äta normala, hälsosamma - med bra näringsinnehåll och vanliga portioner, som vi gör när vi inte är gravida. Att 'unna mig' bara för att jag gravid (som om det skulle vara en ursäkt) är ett mindre bra val för det är ju ändå på min kropp som ska dra runt på dessa extra kilon och ingen annan. Det räcker väl att gå upp de kilon som kroppen själv väljer att gå upp - fostret, fostervatten, växande livmoder osv. varför skulle jag behöva det där extra 'hullet' bara för att jag är gravid? Och varför skulle vi, gravida, äta ohälsosamt och extra portioner bara för att. Och skulle vi behöva äta mer, är det för att vi skulle vara hungriga - inte bara för att vi är gravida. Eller? Och vilken forskning säger att den som är gravid borde äta dubbla portioner, ohälsosam mat, snabba kolhydrater, socker, transfetter osv? 

OBSERVERA innan du läser vidare! Jag säger inte att vi inte ska gå upp i vikt, njuta av vår graviditet och den vackra mage vi får på köpet. Självklart går vi upp olika och reagerar olika på en graviditet - vissa går upp mer och vissa går upp mindre.  Jag vill bara att vi ska fortsätta med att använda oss av ett SUNT tänk och ett SUNT beteende kring vår kost, såväl som gravid eller inte gravid. 


Jag fullkomligt älskar mat och har en sund inställning till mat. Jag väljer att äta mat som min kropp mår bra av, som gravid och inte gravid och det passar mig alldeles utmärkt. Innan jag blev gravid åt jag en blandning av en kolhydratfattig kost kombinerat med långsamma kolhydrater (GI). Jag åt ca 5-6 ggr/dagen och i dagsläget äter jag ungefär 4-5 ggr/dagen - då jag inte känner mig lika hungrig, som jag gjorde tidigare och något mer kolhydrater än tidigare. 

Innan graviditet
* Frukost (Havregrynsgröt, 1 tsk eko. jordnötssmör, linfrön, blåbär, laktosfri mjölk, kaffe)
*Mellanmål (En näve nötter, ägg och avokado, proteindrink och några nötter, grekisk yoghurt med agavesirap och lite bär eller Mellanmåls keso-från Arla)
*Lunch (Kött, fisk, fågel, matig sallad- fetaost, avocado, böner, soltorkade tomater, solrosskott med en sås; gräddsås eller kall sås på turkisk yoghurt)
*Mellanmål (Se mellanmål ovan)
*Middag (Samma lunch. Äter jag kolhydrater äter jag oftast rotfrukter i ugn; rödbetor, morötter och palsternacka)
(*Kvällssnacks. Som ett mellanmål)

Under graviditet
*Frukost (Havregrynsgröt, 1 tsk eko. jordnötssmör, linfrön, blåbär, laktosfri mjölk, kaffe)
*Lunch (Samma som ovan, men äter alltid en mindre del kolhydrat; kokt potatis, rotfrukter i ugn eller ris. Väldigt sällan pasta och äter jag pasta äter jag oftast Vit fiberpasta som har ett lägre GI)
*Mellanmål (Samma som ovan. Dock INTE kosttillskott som proteindrink, bars osv. )
*Middag (Samma som lunch ovan)
(* I bland ett kvällssnacks, beroende på hur tidigt/sent jag åt middagen) 

Ja, som ni ser äter jag väldigt likt de jag åt innan jag blev gravid. Den ända skillnaden är att jag äter mer kolhydrater än tidigare - men jag äter kolhydrater med måtta. Jag väljer att alltså äta mat som jag mår bra av. Som jag tidigare har nämnt "Mår mamman bra, mår bebisen bra" - gäller även här. 



Vad jag dock har märkt är följande; 

1. V7-ca13: I början av min graviditet när jag mådde som mest illa, var jag tvungen att äta något hela tiden, då det var det ända som hjälpte. Jag knaprade på nåt säkert en gång i timman för att lindra den äckliga känslan av att må illa. (Jag valde då att knapra på; Knäckebröd, frukt, bär, grönsaker....bra mat)

2. V 13-21: Jag börja äta som vanligt, men kände till och från en större hunger än tidigare. Jag blev inte riktigt nöjd. Jag la då till ett extra mellanmål under dagen eller åt någon extra frukt här och där. 

3. V22-32: Bebisen växer enormt mycket under denna tid, vilket gör att organ och annat trycks ihop. Jag fick då börja äta mindre portioner och mer ofta (d.v.s ett mellanmål här och där extra eller en extra frukt för att jag skulle bli riktigt mätt) , då det kändes som att maten skulle komma upp lika fort som jag åt den. 

4. V 33- Magen har börjat sjunka ner och bebisen har vänt på sig, vilket ger mer plats för tarmarna. Jag kan nu äta som vanligt igen. 

5. Från vecka 35 - Vissa dagar känner jag mig hungrigare än andra - vet inte om det beror på att bebben just nu äter upp sig inför livet utanför magen och ska öka ett par hundra gram-ett kilo sista 4 veckorna. Jag väljer då att äta en extra frukt här och där för att mätta magen under måltiderna, funkar bra för mig. 

6. Food cravings: Har inte haft cravings på något, vilket jag är glad för. Har hört gravida som skulle sluka i sig 2 liter glass eller dricka upp 1 1/2 liter läsk - när väl suget sätter igång och dem skulle göra allt för att få tag i det. Scary...säger jag. Vet inte hur jag skulle kunna leva med ett sådant sug, men det är jag det :)

!Min poäng är: Ta hand om din kropp; Ät sunt, hälsosamt och normalt. Bebisen i magen behöver sund, nyttig och näringsrik mat - inte snabbmat, socker, transfetter, dubbla portioner mat (bara för att) och annan skit. Vi kan njuta av vår graviditet även med god och nyttig mat. Jag vill också avsluta med att jag också unnar mig godis, glass och annat gott, men med måtta. I varje dag. Utan kanske 2 ggr/veckan, om jag är på kalas, går på bio, käkar en god middag, myser i soffan med film....ja, precis som en vanlig människa. 

TACK för att du har läst mina tankar och funderingar kring träning och kost under graviditet. Jag säger varken BU eller BÄ och alla ska äta och träna på det sättet dem själva vill. Jag vill bara skriva av mig om mina upplevelser och erfarenhet kring dessa ämnen och att jag faktiskt bli förvånad av folks   lite mer omoderna sätt att tänka på. Jag förstår mycket väl att den som säger så (som jag har beskrivit i de senaste två inläggen) gör det med kärlek och vill bara väl, men samtidigt är jag tvungen att belysa problematiken kring dessa fördomar eller den okunskap som många har kring just detta ämne. 

Vare sig du är gravid eller inte, ta hand om din kropp - du har bara en!
Kärlek!



Inga kommentarer: