tisdag 11 september 2012

Low Carb Pizza

I går gjorde jag Low Carb Pizza till middag och det är en av mina favoriter när det kommer till Low Carb/LCHF mat. Super enkelt att göra och serveras den med en riktig pizzasallad, känner man ingen skillnad. Det är ändå ingredienserna som gör pizzan- i allafall för min del :) 






Low Carb Pizza
Denna pizzabotten är gjord på mandelmjöl och fiberhusk istället för vanligt mjöl och innehåller därför ytterst lite kolhydrater. Väldigt enkel att göra dessutom!
"Degen"/"Smeten" räcker till att fylla ett vanligt bakplåtspapper. Vill du göra en större sats, får du lägga till ett ägg, 1 dl mjölk/grädde,  1 dl mandelmjöl och lite extra fiberhusk. 

2 ägg
1 dl mjölk eller grädde

4 msk olivolja

1 msk fiberhusk
2 dl mandelmjöl
Gårdagens fyllning: Tomassås, 1 dl riven ost, rökt kalkon, pesto, soltorkadetomater tapenad, mozzarella ost på toppen. (Min favorit är helt klart parmaskinka och pesto)

Sätt ugnen på 200 grader.
Blanda ihop alla ingredienser till en smet. Bred ut över en plåt med bakplåtspapper. Grädda i mitten av ugnen ca 12 min. 
Höj värmen till ca 225. 
Bred på alla ingredienserna och grädda ytterligare i ca 10-15 min.

Smaklig spis!



Inga kommentarer: