tisdag 25 september 2012

Ost och skinkpaj

Gårdagens middag blev en klassisk ost och skinkpaj. Jag byter alltid ut vetemjölet mot fullkorns-och siktat dinkelmjöl. 


Pajskal
3 dl mjöl (hälften fullkorn och hälften siktat dinkelmjöl)
100 gram smör 
3 msk vatten


200 gram skink/kalkon 
ca 1- 1 1/2 burk creme fraiche 34% (krämigare och godare ju fetare creme fraichen är)
2-3 ägg (beroende på storleken) 
3-4 dl riven ost (smakrik och lagrad är godast)
Salt och svartpeppar

(Jag gör alltid två pajer på en gång, så att jag kan frysa in eller äta till lunch under veckan. Till två pajer använder jag 3 burkar creme fraiche - två 34% och en 15%, 5 ägg och ca 6-7 dl ost.)

  • Finfördela smöret med mjölet, häll i vattnet och arbeta ihop till en deg. 
  • Tryck ut degen i pajskalet, även upp på kanterna - då degen kan krympa ihop något under gräddning. (Ett tips är att låta pajskalet vila i kylen i ca 30 min innan förgräddning, då är det mindre risk för att pajdegen tappar formen.) 
  • Nagga pajskalet och förgrädda i ugnen i ca 10 min på 225 grader. 
  • Strimla skinkan och blanda ihop creme fraiche, äggen, osten och kryddorna i en bunke. 
  • Ta ut pajskalet (sänk ner värmen på 200 grader) , strö över skinkan/kalkonen och häll på äggstanningen. 
  • Grädda pajen mitt i ugnen i ca 20-25 minuter, eller tills äggstanningen har stannat och är färdig. 
  • Servera med en god grönsallad med skivad äpple i. 
LCHF pajskal:
3dl mandelmjöl
1msk fiberhusk
1 ägg
0,5dl sesamfrön utan skal
50g smör






Smaklig måltid mina vänner!

Inga kommentarer: