måndag 24 september 2012

Recept: Rödvinsmarinerad Oxfilé

Här kommer receptet på den rödvinsmarinerade oxfilé som jag gjorde i fredags. Receptet hittade jag på recept.nu


4 Portioner
Ingredienser
600 g oxfilé 1 st paprika 1 st röd paprika 1 st aubergine 1 st chili 2 st stora portobellosvampar (Jag använde svenska champinjoner, funkar bra det med)1 påse babyspenat Vit tryffelolja Salt Peppar 
Pasta (Jag använde vit fiberpasta, för ett litet mer nyttigare alternativ, funkade jätte bra.) Marinad till oxfilén1 dl rödvin (Jag hade bara matlagningsvin hemma, funkade fint)0.5 dl ljus sirap 0.5 dl balsamvinäger 1 st rödlök 1 tsk salt 0.5 tsk grovmalen svartpeppar 
0,5 dl olja


Gör så här: 

1. Marinera oxfilén i ca tre timmar i rumstemperatur.

2. Skär paprikan cm breda långa strimlor och stek eller grilla dem fort. Det ska vara tuggmotstånd i grönsakerna. Skär auberginen i skivor och stek upp i olivolja.

3. Rensa svampen skär i strimlor, stek i olivolja och lite chili. Koka pastan och stek eller grilla oxfilén. (Jag brynte en hel bit på ca 400 gram i smör, lät den sedan bli färdig i ugnen - till önskad temperatur. Tog ut den och lät den vila 10-15 min i folie.)

4. Vänd pastan i ett fat och häll på tryffeloljan efter smak, börja med några droppar, smaka av och droppa på igen och igen och igen....om det behövs , lägg i den färska spenaten och rör runt. Toppa med alla härliga i ingredienser så att det blir läckert och färgglatt.



Smaklig måltid! 

Inga kommentarer: