torsdag 18 oktober 2012

D-vitamin mot höstdepression!

Hösten är här och det blir allt mörkare. Oftast hör vi någon i vår närhet som lider av "höstdepression", om vi inte gör det själva - man är nere, negativ, ledsen, orkeslös osv och oftast vet man inte varför. Den bara smyger sig på....
Läskigt och mindre roligt. Jag ska detta år VÅGA VÄGRA HÖSTDEPRESSION och ska göra ett försök med att äta D-vitamin. Jag kommer att beställa hem Holistic D-vitamin 5000 IE 90 kapslar, äta en per dag också se om jag efter dessa 90 dagar fortfarande känner mig pigg, kry och alert. Självklart får vi i oss D-vitamin genom en allsidig kost, men jag tror ändå på att det kan vara för lite.

Visste du att D-vitamin är bra mot; 

Skelettbildningen, nervsystemet, reglerar kalkbalansen i skelett och tänder, motverkar karies. Bra för hud och hår, benskörhet (osteoporos) och behövs för upptagandet av kalcium och fosfor i tarmen, behövs för nervcellerna och musklerna, motverkar muskelsvaghet, motverkar hjärt-kärlsjukdomar. Förbättrar även upptaget av mineraler. D-vitamin anses även vara bra för fettförbränningen då det hjälper kroppen att ta upp kalcium.
Även bateridödande och bra för immunförsvaret, motverkar förkylning, influensa, trötthet och depression.
Motverkar inflammationer, reumatism, akne, eksem och psoriasis, även bra mot leverproblem, förstoppning och närsynthet. Anses även kunna hämma tumörtillväxt (bl.a. tjocktarmscancer) och utvecklande av MS (multipel skleros), därtill minska risken för diabetes, se Insulin.
Källa: Hälsosidorna

På detta kommer jag att satsa på en MÄNGD olika ljuskällor i mitt hus - d.v.s investera i fler lampor och fler levande ljus. Oftast i samband med höst/vinter vill vi gärna kura ner oss i filtar, släcka ner och mysa med lite tända ljus - vilket är mysigt, men jag tror ändå på att satsa på att lysa upp hemmet. Tända ljus kan man ju ändå ha :) Och mörker har vi tillräckligt. 

Vad tänker du göra? 




Inga kommentarer: