torsdag 22 november 2012

Recept på Paleo Lussebullar

TACK, tack och åter TACK min kära Les Mills kollega, Annika, för detta fantastiska recept. Du är ett geni! Här kommer receptet för den som vill testa, kopierat direkt från Annikas blogg.


Du behöver: (ca 8-10 st)
4 ägg och en gula
4 msk ekologisk honung
(jag använde Agavesirap. Hade ej ek. honung)
1 dl kokosmjölk
1 dl kokosmjöl
50 gram kokosolja/kokosfett ( smakfri, finns från cocosa t.ex.)
0,5 g saffran (1 pkt)
2 tsk bakpulver
4 msk fiberhusk ( är väl det enda som är gränsfall i paleoväg, men eftersom det blir så lite till varje bulle tycker jag det är ok, och det råder olika meningar om detta;-). Behövs för att de ska hålla ihop i alla fall!
1 ägg till pensling
Russin till dekoration
Sätt ugnen på 175 grader.
Vispa ägg och honung riktigt poröst. Smält kokosolja och blanda ner. Häll i kokosmjölken. Rör ner alla torra ingredienser och blanda väl. Låt svälla i 5 min.
Rulla till avlånga korvar och forma till lussekatter. Pensla med ett ägg och lägg på russin.
Grädda i mitten av ugnen ca 15-20 min. ( Jag hade inne mina i ca 22 minuter. Så det beror nog lite på vad man har för ugn!?)
Nyttigare lussebullar än de här, är svårt att hitta. Perfekt att ha till veckofikat under december månad. Unna sig en riktig lussebulle får man göra på helgen ;-)

Inga kommentarer: