måndag 19 november 2012

Träningsmål efter graviditet och första träningsveckan!

Förra veckan startade jag med att träna med vikter, efter att enbart ha tränat med egen kroppsvikt. Känner mig riktigt stark och pigg i kroppen. Nästan lite för stark, då jag har svårt att hålla tillbaka. Känner en 'ömmande' känsla i bäckenbotten när jag tar i lite väl mycket och "kör på" lite för hårt, vilket kanske är mindre bra. Eller nja, det är inte farligt, träningsvärk är ju bra, men samtidigt vill jag skynda långsamt då detta är något helt nytt för mig och jag är mindre påläst på just ämnet - "Träning efter graviditet. Tror dock att det handla om sunt förnuft, lyssna på sin kropp och framförallt inte vara för rädd. Jag tycker att man hör väldigt mycket "Gör inte så, gör inte si"från sjukvården vilket kan i mina öron, känns lite gammalmodigt och man kan lätt bli "rädd" för att komma i gång. Självklart ska man vara försiktig när det kommer till vissa övningar i början. Ex. löpning, hopp, tunga ben-och ryggövningar osv, men det är lika viktigt att komma igång med sin motion, så att man börjar bygga upp sin uthållighet och kondition igen. Att röra på kroppen mår du bara bra av. Är du endast mogen för promenader, ja, då stannar du där. Men ett tips är att börja tidigt, så fort du känner dig läkt och pigg i kroppen, med övningar där du jobbar endast med din kroppsvikt. Ex. Små knäböj, höftlyft, armhävningar, rygglyft, planka på knä osv.

Ungefär så här har jag tränat under första veckan (6 veckor efter förlossning):

Cykla 5 min
Knäböj 5 kg platta
Knäböj 5 kg platta kombinerat med axelpress (för att involvera
Statistik Utfall 5 kg platta
Höftlyft
Rygglyft på matta
Bröst 10 kg hantlar
Triceps overhead press 5 kg platta
Biceps curl 8 kg hantlar
Marklyft kombinerat med rodd 8 kg hantlar
Statiska magövningar - fokus på bygga upp, stärka samt hitta mindre magmuskler (bålstabilitet).

Förra veckan hann jag med att träna 3 ggr. Vilket är en bra början. Theodor är han jag först och främst måste prioriterar och Tomas ska också få ihop sin träning. 

Jag försöker hålla mig till 30-40 minuter pass när jag kör hela kroppen. Lätta vikter, många rep. och relativt hög puls. Min kropp är inte redo för tunga vikter än. Mina magmuskler behöver dra ihop sig helt och jag måste stärka min bål/core innan det är aktuellt.

Tycker det är sjukt kul att vara igång och framförallt skönt med lite egentid.



Mitt mål: Komma tillbaka till min vanliga dagsform: Stark, bra kondition, uthållig, pigg och kry. I dagsläget väger jag 65,5 kg (ca 3,5 kg från min utgångsvikt) och något lösare i kroppsformen än vanligt. I Januari-februari hoppas jag vara nere i mina ca 62 kg och något tightare i kroppsformen. 

VIKTIGT att tänka på: KOSTEN!!!! Intäkter kontra utgifter. Ja, jag helammar och tänker inte plocka bort alla kolhydrater, men jag väljer långsamma kolhydrater och det lite mer snällare. Jag behöver inte bombadera i socker och transfetter bara för att jag ammar. Det är INGEN ursäkt. Lagom portioner och näringsrik mat gör susen. 



Bild från Januari detta år. 
.

Njut av denna underbara måndag!

Inga kommentarer: