måndag 7 januari 2013

Planering är A och O!

Nytt år, nya utmaningar, nya löften....Ja, hur många av en börjar om på "nytt" varje januari år efter år? Någon som har hört talas om "det är inte vad du äter mellan jul och nyår som räknas utan vad du äter mellan nyår och jul"? Tycker det klingar rätt så bra! För visst är det sant!?

För mig är kost A och O, men jag tycker det är lika viktigt att unna sig. För mig är det god mat och dryck. Kebab, halvspecial och pizza har aldrig riktigt varit min grej -beror säkert på min uppväxt. På fredagsmyset käkade vi alltid skaldjur och jag kommer ihåg att pappa alltid kom hem med en ny, god och lagrad ost från osthandlan. Riktigt lyxfredag, kan tyckas, men jag är uppväxt i ett hem där maten var en viktig del. Det är något jag kommer att föra vidare. Men för att kunna äta god, hälsosam och näringsrik mat krävs PLANERING. Så här brukar jag göra;

1. Varje söndag gör jag en ny sats med müsli, LCHF bröd och rawfoodbollar. (frukost, kvällsmat och mellanmålet är räddad. Nyttig, näringsrikt, gott och ekonomiskt på en och samma gång)

2. Under helgen planerar jag veckans meny samt handlar ingredienser. Det blir så mycket lättare om allt finns hemma och att man slipper åka och handla på eftermiddagen/efter jobbet.

Denna veckans meny:
Hel kyckling i ugn med rotfrukter
Kycklinghamburgare med kålrotspommes
Lax i ugn med limeyoghurt och till det serveras sötpotatis.
Hemmagjord skaldjursröra, avokado och ägg. Till det LCHFbröd

Busenklarecept och det bästa av allt - det mesta tillagas i ugn, vilkt gör att jag slipper stå och "passa" maten.

3. Gör alltid några extra portioner så att du kan ta med dig och äta till lunch. Billigare och godare. Om inte annat, frysa in. Så har du eventuellt en middag färdig till veckan därpå.


Som sagt, alla har vi olika rutiner och prioriteringar men för mig är kosten A och O, därmed planering A och O. Hur gör du för att hinna med barn, jobb, matlagning m.m under vardagen?







Inga kommentarer: