onsdag 22 maj 2013

Är det frukten som är behoven i dramat?

En väldigt god och gammal vän till mig skrev följande inlägg på Facebook i går: 

Varför denna rädsla för frukt...?
"Fulla av socker.."

"Bara massa onödiga kolhydrater.."

Men ingen säger något om att den största delen av kalorier man får i sig från grönsaker är just kolhydrater...

Skärp Er, snälla. Vart tog d sunda förnuftet vägen? Ät med måtta och börja njuta lite mer. Bara för att vi har allt lättillgängligt och i överflöd behöver vi inte överdriva. Bli lite mer intresserade och nyfikna på vad som passerar läpparna istället. För när vi väl öppnar upp ögonen för mat, vårt faktiska nödvändiga bränsle, kommer fler frågor ställas och fler svar eftersöktes.
Jag vill påstå att människan, i grunden är en nyfiken varelse. Vart har den egenskapen tagit vägen?
Gå från mättad och frånvarande till hungrig och närvarande!


Lowcarb/LCHF är en väldigt populär diet/livsstil och som har exploderat de senaste åren. Det är ju igentligen inget nytt att SOCKER (fel kolhydrater - glykos. Frukt är därför inte heller tillåtet då det innehåller fruktsocker) är en stor bov i dramat, men det har tagit oss ett par år att inse att 'light-produkter' kanske inte är det bästa - och att fett mättar bättre, därav äter vi numera allt mer fetare produkter. Väldigt bra skulle jag säga, men där är det viktigt att veta VAD för slags fett jag stoppar i mig. Du vill äta så näringsrikt som möjligt, äta dig mätt och på samma gång inte få i dig allt för mycket kalorier. För mina vänner, det är en enkel matematik för att behålla vikten gäller följande matematiska formel; INTÄKTER kontra UTGIFTER. 


Vare sig du äter enligt GI, Viktväktarna, LowCarb, LCHF, Paleo m.m. handlar det om att inte få i dig för mycket kalorier kontra hur mycket du gör av med per dag. 


Jag väger inte min mat, men jag besitter också kunskap om kost och vet vad som innehåller vad och hur mycket jag bör äta för att få i mig det min kropp är i behov av. För den som inte vet kan det vara svårare. 



Vad jag menar är att det är lätt att äta lite för mycket och det är, tror jag, en av bovarna till ökad fetma/viktuppgång. Du får in dig alldeles för mycket kalorier kontra vad du gör av med. Vem har inte hört "Ät lite nötter till mellanmål" Dessvärre bli några nötter ett par nävar nötter. 2 nävar nötter är ju inte så märkvärdigt att stoppa i sig, inte för mig iallafall och vips är du uppe i mer kalorier än vad din middag innehåller (ca 500 kcal). Nu ska jag inte flumma i väg för mycket, men TRÄNING är en viktig del i det hela. Människan är skapad för att röra på sig och i vårt allt mer stillasittande samhälle gör vi av med allt mindre per dag och fortsätter vi då stoppa i oss samma kalorier som vi 'brukade',  är det väl klart att vi lägger på oss. 

Nästa bov i dramat är TYPEN av mat vi stoppar i oss. Transfetter, socker i mängder, vi små äter m.m. .......... m.m. 

Ja, vad jag är helt säker på är att vi i allafall INTE blir feta av frukt - utan ger oss de vitaminer, fibrer och mineraler  vi är i behov av. Med det sagt hoppas jag att du, om du är i behov av det, ser över din kost och funderar på om det verkligen är frukten som är behoven i dramat!

- Ett äpple om dagen håller doktorn borta från magen - 

Inga kommentarer: