måndag 22 juli 2013

Löpintervaller

Intervaller är det bästa du kan köra i konditionsträning. 

1. Ökar syreupptagningsförmågan
2. Bra fettförbränning
3. Det ger snabba resultat. Du blir succésivt bättre och snabbare.
4.  Du förbättrar din snabbhet, styrka och uthållighet på en och samma gång.
5. Det är gratis träning. 
6. Du kan köra intervallerna inomhus och utomhus.
7. Alla kan utföra det. Unga som äldre. 
8. Tidseffektivt. Träningspassen tar oftast inte så lång tid. 

...ja fördelarna är många och jag kan bara säga att intervaller är grymma! 

Här är några av mina favorit-intervaller, om man nu kan kalla det för 'favorit' för jag har en slags hat-kärlek till intervaller. Säkert du med :-) 

1. 4:a 4:or. Bästa och jobbigaste du kan göra. Bör utövas av dig som har löpt ett tag och vill utvecklas. Du springer i ett sådant snabbt tempo du kan i 4 min och vilar 2 min. Gör detta 4 gånger. Alltså namnet 4:a 4:or. 

2. 400 meter X 10 gånger. Vila 1.30 mellan varje intervall. 

3. 200 meter X 10 gånger. Vila 45 sek. mellan varje intervall. 

4. Backintervaller: Spring upp för en brant backe. Välj en backe som är allt i från 100-500 meter lång. För dig som är nybörjare, beroende på hur lång backen är, börja med att springa endast 3-5 ggr uppför. Sedan halvlunka ner. Känner efter vad du kroppen klarar av. Öka sedan med antalet repetitioner. 

5. 8 X 1 min. Jogga 1 min, i lugnt tempo, mellan varje intervall. 

Inför intervaller: 
Värm upp rejält så att kroppen är väl förberedd på vad som skall komma ska. Jag brukar värma upp genom att jogga i 10 min. Behöver du kan du även lägga till lite fartlek, där du 'kutar' ett par gånger för att få upp pulsen. 

Hat-kärlek är vad det är :) 

LYCKA TILL! 


Inga kommentarer: