söndag 24 november 2013

Lammgryta ála Sandy

Jag började laborera en lammgryta i morse och det visade sig bli en riktig höjdare. Mamma, pappa, Tompa och Theodor slickade tallriken.



1kg lammfilé
1 burk krossade tomater
1 hackad lök
4 hackade vitlökar
2-3dl vatten
1-2 dl vin/matlagningsvin
2-3 msk koncentrerad fond. (Vilt eller kalvfond)
3 stora msk tomatpuré 
3 tsk timjan
3 lagerblad
Salt och peppar. 

Skär köttet i bitar och bryn. Lägg i grytan och häll i resterande ingredienser. OBS!!! Vätskan måste täcka köttet. Häll i mer vatten eller vin om det behövs. Låt puttra under lock tills köttet är mört och grytan har fått en god smak. Jag kokade mitt i ca 1h 20 min.  Man måste våga krydda efter vad man vill ha för smak. Så provsmaka ett par gånger under tillagningen. 

Koka upp önskade rotfrukter och lägg i, i grytan, innan du serverar. Jag la endast i ett par bitar av potatis, sötpotatis och morot och sedan la jag resterande i en djup tallrik. Det får inte bli för mycket rotfrukter i grytan- det ska bara se lite 'snyggt' ut.

Servera med ett gott bröd och en lagrad ost. Jag hade även bakat ett enkelt kesobröd till. Du hittar receptet under kategorin 'bröd'.


Smaklig spis! 




Inga kommentarer: