tisdag 21 januari 2014

Får jag skrika????!

#100squats100dagar
#situps20dagar
#dagsattblismal2014
#situpschallange
#beach2014

Alla dessa #-tag challenge som cirkulerar runt om på instagram - JAG BLIR TOKIG!!! (med chans på att jag trampar någon på tårna)

Jag tror inte på snabba lösningar. Varför ska jag träna en specifik muskelgrupp i ex. antal repetitioner i ex antal dagar? Och vad händer sedan för oss flesta? Med erfarenhet (jag har jobbar 10! år i denna bransch) slutar de flesta. Varför tror ni att det är högtryck på gymmen i Sep-Nov och Jan-Mars? De som tänker "Nu jäklar ska jag börja träna och ta tag i mitt liv".

Och vad händer. De flesta jag träffar går alldeles för snabbt fram. De blir maniska och till slut, efter några månader, tappar de suget. Samma gäller med dessa olika typer av challenge. 

Jag säger inte att det är fel, men jag tror inte på konceptet mer än att det ger en ENORM STOR marknadsföring för den som har startar denna challenge. Det är väl därför det kommer någon typ av challenge var och varannan månad - för att vi behöver det och blir triggade av att delta!? Sant?


Vad jag istället tror på är att vi i vardagen pushar varandra till att motionera. På jobbet, i mammagruppen, släkt, vänner, partners m.m. Att träna tillsammans med någon brukar vara kanon. Speciellt om man inte hinner komma iväg till gymmet. Att ha minst 1 stående dag i veckan där jag får gå iväg och träna är precis vad alla behöver. T.ex. Kanske du har en granne du tycker om väldigt mycket och som också vill ha sällskap? -Lätt jogg/Jogg/Intervaller/Promenad och avsluta med lite styrka i slutet (Plankan, Utfallssteg, Knäböj, Armhävningar, Dips på en bänk. 

Ställ frågan: 
 "Vill du promenera 30 min innan vi käkar lunchen?"
"Vill du träna tillsammans ute medans barnen sover i vagnen?" 


Vad jag också tror på är tankens kraft och prioriteringar. Vi måste ändra vårt sätt att leva. Hur ofta tittar du igenom instagram, facebook, twitter och aftonbladet per dag? Tänk om den tiden kunde användas till träning? Som ett exempel. (Jag är verkligen inte bättre jag! Men jag jobbar dagligen på det. Bloggen är det jag prioriterar mest, för att jag har läsare som vill ta del av den.)


Förlåt om jag trampar någon på tårna. Men NEJ. Jag tror inte på detta. Jag har alldeles för mycket erfarenhet av att det inte håller i längden. Om det funkar för dig och du får till den dagliga motionen (utan en massa uppehåll) applåd till dig. Fortsätt! Inget är fel när det kommer detta med challenge.  


Jag skulle ville arrangera en tjejkväll för oss mammor här i Göteborg. Tillsammans med några samarbetspartners och en väldigt nära vän och kollega skulle jag vilja boosta och inspirera dig. 

Glamour
Skumpa
Nyttiga snacks
Workshop: Om clean food - Tips på näringsrika, snabba och enkla måltider
Workshop: Om hur jag kan förändra ett beteende. 
Workshop: Be the best version of yourself
Framförallt Ge dig en rejäl  inför 2014. 

Vad sägs? 
Maila mig ditt intresse: sandra@sandraborjesson.se 

Nu ska jag sluta sura ;-) 
Ha en go dag. Själv ska jag instruera en BODYJAM i kväll. Varmt välkommen: Nordic Wellness Frölunda 18:10.

Kram Sandra




Inga kommentarer: