torsdag 30 januari 2014

Fröknäcke

Hemmalagat fröknäcke/knäckebröd är så gott. Pricken över i:et är att det är så himla enkelt och nyttigt. Socker, gluten- och mjölkfritt!

Tidigare har jag använt mig  av mitt recept som ligger under 'bröd' men nu kommer jag helt klart endast göra enligt detta, mycket godare och frasigare! Receptet kommer i från Birgitta Höglunds Mat.






Fröknäckebröd

1 dl Solroskärnor
1 dl Sesamfrön
 ½dl hela Linfrön
2 msk Pofiber
1 msk Fiberhusk
 ½ dl Kokosfett utan smak
2½ dl kokande Vatten
½-1 tsk Havssalt
Lite flingsalt att strö över

Blanda alla torra ingredienserna i en bunke.  Koka upp vatten, lägg i kokosfettet och koka upp på nytt. Häll därefter vätskan över fröblandingen, rör om ordentligt. Smaka av om smeten är lagom salt. Häll genast upp på en plåt med bakplåtspapper 30×33 cm, sprid ut till en tunn kaka med bakskrapa. Strö över lite flingsalt.

Grädda på 150° i 45 minuter. Ta ut och markera fyrkanter med degskrapan.
Stäng av ugnen, sätt in brödet att torka i en halvtimme. (Jag torkade i ca 45 min.)
Bryt i bitar och njut av ett nyttigt och gott knäckebröd, med minimalt med kolhydrater.

*Text kopierad från Birgittas blogg. 

Inga kommentarer: