tisdag 13 maj 2014

Nötcréme och Godis

I går var jag sugen att baka - skapa något i köket. Spånade på lite nutella/nötcréme recept och fastnade speciellt för detta recept på bloggen Baka sockerfritt.

Nutella:

  • 220 gram hasselnötter utan skal
  • 3½ - 5 msk sötströ (beroende på smak)
  • 2 msk kakao
  • ½ tsk vaniljpulver
  • cika 30 g kokosolja
  1. Mixa nötterna i en matberedare/mixer (jag använder mig av en stavmixer och mixar lite i taget).
  2. Tillsätt kakao, sötning, kokosolja och vaniljpulver och mixa tills allt blandas till en "röra/smet". Smaka av och tillsätt lite extra av ingredienserna efter smak.
Då jag endast hade hasselnötsmjöl hemma visste jag inte direkt mängd. Så jag blandade lite tills det blev gott :)



Sedan gjorde jag lite godis av allt. Blandade nötcrémen med rostade kokoschips och lite russin. Tryck ut på bakplåtspapper och in i frysen. Så när du är sugen på något gott - bryt av en bit och ät. Nyttigt, gott och hälsosamt. Jag menar. Kokosolja och kakao är ju halleluja för kroppen!

Inga kommentarer: