torsdag 22 januari 2015

Pasta Carbonara

Pasta Carbonara är ju en italiensk favorit. Då jag inte äter pasta och så lite gluten som möjligt, då min mage mår bättre av det, så använder jag mig av shirataki nudlar istället. Finns oftast köpa i de flesta mataffärer vid de asiatiska produkterna. Nudlarna kostar ca 19-20 kr/paket och per person vilket är dyrt. Men vi äter kanske rätten kanske 1 gång varannan månad och då tycker jag att de är värt att lägga 20 kronor för att få en god och hälsosam rätt. Ett billigare alternativ är att göra pasta av zucchini eller morot.


4 Personer 

2 pkt bacon 
1/2-1 finhackad gul lök
2 hackade vitlöksklyftor 
2 ägg 
ca. 1/2 d grädde (kanske något mer...) 
Riven parmesan. Ca 100-125 gram. (ett paket) 
Svartpeppar. 
Pasta? Ca 300-400 gram torr pasta.

Stek bacon och den gula löken. Koka upp pastan. Blanda de andra ingredienserna i en bunke. När pastan är färdig slå av vattnet och lägg i bacon och lökblandningen. Stäng av plattan. Häll nu på äggblandningen och rör om på den varma plattan. Servera direkt! 

För mer protein? Och en mer 'matig' rätt? I bland lägger jag i lite grillad kyckling som jag har köpt färdig i från affären. Tycker att det mättar lite bättre. 

Inga kommentarer: