tisdag 10 mars 2015

Ät medvetetet och ät mer fisk!

Som ni redan vet läser jag Lic. Livsstilsrådgivare som består av tre licensieringar och där i bland Lic. Kostrådgivare. Jag har alltid försökt sträva efter att äta fisk minst 1 gång i veckan för att fisk är bra för både människan och miljön. Fisk innehåller bra fetter (omättade fetter som är bra för kroppen) och som vi får i oss alldeles för lite av. För mycket mättat fett ökar risken för hjärt-och kärlsjukdomar, diabeter typ-2, fetma och mycket mer. Senaste forskningen visar att vi äter alldeles för mycket mättade fetter, processat kött och för lite frukt, grönt och fibrer.

Bra mat som du bör fokusera på att få i dig:
Fisk i mängder och gärna Lax/Makrill minst 1/veckan.
Rotfrukter
Omättade fettsyror ( bl.a. rapsolja, olivolja, kokosolja, nötter, frön, avokado)
Sallad
Frukt och Bär. (För mycket fruktos kan omvandlas till fettsyror. Så LAGOM är bäst).

Gällande mejeriprodukter som är bättre för dig och som innehåller mindre mängd mättade fetter:
3% naturell yoghurt
1% naturell kvarg alt, osötad kvarg
1,5% keso

Har aldrig förstått mig på de som äter strikt LCHF och äter ex. ostgratinerad bacon....Inget hälsosamt för kroppen. Eller ex. 6 skivor ost, 2 msk smörklickar, 1 dl turkisk yoghurt. Detta är alltså inte hållbart i längden. Det är en utmaning att variera sig och försöka undvika de feta mejeriprodukterna, det är ju så gott med gräddsås. DOCK!!! Kan man tänka lite medvetet och ställa sig frågan om man skulle kunna äta något annat istället för gräddsås? Variera mer och bli mer medveten om VAD man stoppar i sig, så kommer man långt! De flesta av oss skulle nog kunna äta 2 dl gräddsås till middagen - bara det är  säkert 300 Kcal, vilket inte är hållbart varje middag. Feta mejeriprodukter stimulerar hjärnan och den säger GE MIG MERA!!! Därefter äter vi mer. Mättnadskänslan är även inte så hög när det kommer till mejeriprodukter och det är det som gör att vi lätt kan överäta.



Jag äter en blandning av LCHF/Paleo. Men skulle säga att jag äter mer medvetetet och väljer hellre bra kolhydrater än att utesluta dem helt. Så här har jag ätit i ett par år och det mår jag bäst av. Jag äter alltså kolhydrater i form av rotfrukter, grönsaker, 1 frukt om dagen och bär. Mejerier äter jag som vanligt, men försöker variera min kost i form av att jag använder mig av kokosmjölk, mandelmjölk m.m. För det är bra fetter - som min kropp mår bra av! Jag äter till 80-90% gluten, socker-och stärkelsefritt. Det är så min kropp mår bäst av. D.v.s pasta, ris och potatis äter jag ytterst sällan. Jag blir inte mätt på det, kan äter mängder av det, får en lite uppblåst mage, står mig inte på det - vill ha mer mat inom kort osv. Listan är lång. Däremot rekommenderar jag ingen att laborera med sin kost utan anlita en Dietist eller kostrådgivare som kan hjälpa dig med din kost. Det är inte lätt och kan man inte så mycket är det ännu svårare.

Däremot har LCHF blivit godkänt att användas i behandling av diabetes patienter. MEN! Det gäller att välja rätt typ av fetter. Omättade fettsyror - läs ovan!

Vår familj har som mål att varje vecka äta; 1 fiskrätt, 1 veggo rätt, 1 kyckling och 1 kötträtt i veckan. Det gör att vi får variation och inte fastnar i köttfärsträsket. Med tanke på att det är jag som är bossen här hemma och fixar allt mat, funkar detta perfekt. Jag är anal när det kommer till struktur och planering. Är det bestämt så är det bestämt. Att rubba på något - då går jag bananas.

DOCK! Har jag de senaste veckorna försökt äta mer fisk. Och med tanke på att min son är så där i fisk, har jag försökt addera in mer fisk i mina luncher. Vilket har funkat alldeles utmärkt, med tanke på att jag har jobbat mycket hemifrån det senaste. Här nedanför har du lite tips på fiskrätter.


Fisksopppa med saffran och vitt vin

Tonfisksallad med bovete fröknäcke

Räksmörgås med glutenfritt och hemmalaget bröd

Varmrökt lax, romsås och ärtor.

Torskrygg med broccolimos och sojabönor.

Inga kommentarer: