torsdag 26 mars 2015

Hej där ute!



Ser att statistiken har ökat de senaste dagarna och jag vill passa på att hälsa just dig varmt välkommen hit. Har bloggat sedan ca 2009 och bloggens innehål har minst sagt varierat beroende på vart i livet jag har befunnit mig. Det är ju så det är, min blogg, Facebook och instagram speglar ju mitt liv och livet ser ju inte alltid likadant ut - tack och lov! Jag har dock det senaste året mer nischat mig och skriver mest om mat, matens betydelse och delar med mig av goda recept som passar hela familjen. 

Jag äter till 80% lågkolhydratskost och det speglar också mina recept. Jag anser inte att pasta, ris och potatis är dåligt på något sätt jag vet bara att min kropp mår bäst av at utesluta det så mycket som möjligt och därför äter jag det inte. Jag har också fått bättre träningsresultat samt håller mig mätt på mina mål när jag äter på det sättet. Jag äter dock bär, frukt,torkad frukt i bland rotfrukter och grönsaker i alla dess former. Så Lowcarb/LCHF/LCHQ/Paleo - alla dessa namn...jag blir så trött....

Varför inte LCHF? Min kropp mår bra av rätt typ av kolhydrater. Jag anser att vi är i behov av det och det finns inget i forskningen som visar att det skulle vara farligt för oss. DÄREMOT dåliga kolhydrater, dåliga fetter, transfetter och socker är livsfarligt om det är det ända du äter och i kombination dessutom. 

Jag har hittat mitt sätt att äta på och det är inte lätt för en en vanlig "Svensson". För en person som jag, som kan området kost och är utbildad inom området kan laborera och testa mig fram, men det är en utmaning för de flesta. DÄRFÖR har jag valt att nischa min blogg i syfte till att hjälpa, inspirera och förtydliga vikten av att kost är individuellt. 

DOCK! Den mat jag äter kan alla äta. Det är inte så att jag utesluter och pekar med pekfingret och förbjuder. Jag äter hälsosamt i form av näringsrik mat. Förutom att det ska vara näringsrik mat ska det vara lätt att tillaga, gå snabbt och smaka gott. Det finns så många fantastiska bloggare därute som inspirerar till hälsosamma recept - men otroligt konstiga och smakar inget vidare. 

Jag väljer att äta hälsosamt till 80-90% resten är något gott till helgen, när jag är på kalas eller andra galej. Jag gillar att äta en glass, lösgodis, popcorn, äpplepaj osv. finns ingen anledningen till att utesluta det helt, så länge jag inte har något beroende och till största del av min vakna tid inte äter det. Det där med att äta allt med sunt förnuft är inte så dumt tänkt! 

I slutändan handlar allt om INTÄKTER kontra UTGIFTER. 

Har du frågor eller intresserad av att komma i gång med din kost, träning m.m. är du välkommen att höra av dig till mig; snadra@sandraborjesson.se eller gå in på min hemsida www.sandraborjesson.se 
Jag jobbar både med personliga möten och online coaching inom träning och kost. 

Önska dig en fin dag! 
Kram Sandra

Inga kommentarer: