onsdag 20 maj 2015

Räkfrossa

Onsdag, lill lördag (lill-lördag, lillelördag - vad säger man?) dagen till ära. Är det någon som "firar" denna dag lite extra och unnar sig något över det vanliga? Väldigt sällan gör vi det. Men just i dag bestämde vi oss för att frossa i räkor och kräftor. Jag kör klass på fredagkväll och tidigt på lördag åker jag till Stockholm över dagen för jobb så fredag och lördag försvinner för vår del. Vi brukar för det mesta äta skaldjur på fredagar och har alltid gjort. Förutom när räkorna överstiger ett pris på 249-299 kr/kg. Never ever! Där går min gräns! Till räkorna gjorde jag mina LCHF tekakor passar dig som inte tål gluten. Dock innehåller de mandelmjöl och smör. Denna gång plattade jag ut smeten och det blev 7 tekakor istället för 6 som det står i receptet. En tekaka innehåller 242 kcal och är väldigt mättande.

Näringsinnehåll 1 tekaka:
Protein: 7 gram (12 E%)
Fett: 23 g (84 E%)
Kolhydrater: 2 g (4%)
Kcal: 242

Recptet på tekakan som är busenkel att göra hittar du här. 


Mums! Älskar skaldjur!

Inga kommentarer: