måndag 1 juni 2015

Laxröra


Laxröra - på mackan, fröknäcket, till tapasbordet, bakpotatis eller varför inte till pasta eller shiratakinudlar?

1 person 
100 gram kallrökt lax
1 stor klick (använde vanlig matsked) gräddfil eller crème fraîche 
1 stor klick naturell fräskost. 
Klippt/finhackad gräslök 
Ca 1/2-1 msk citronsaft 
Svartapeppar och ev. lite salt. 

Blanda och servera på en macka, som jag gjorde i lördags när jag behövde ta med mig lunch till jobbet. Detta kan du även hetta upp snabbt i pannan och servera med pasta, en bakpotatis eller vad du föredrar. 






2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Har du något tips på goda lr prisvärda Shiratakinudlar? Jag hittade på hemköp o de var goda men dyra!
Är de nyttiga lr bara kalorisnåla?
Tack för en bra blogg!
//Caroline

Sandra sa...

Hej Caroline!
Ja de är SVINDYRA. Äter 1 port shiratakinudlar ungefär 1 gång varannan vecka för att de just är dyra och det finns så mycket andra alternativ som är lika bra. Shiratakinudlar är nyttiga. De framställs av konjakkroten i Japan som är likt en ört. Den är rik på kostfibrer och är ett bra alternativ till vanlig pasta om man är i behov av att kontrollera sin vikt, har diabetes, bukfetma eller för högt kolesterol då nudlarna i sig innehåller 0 kolhydrater och i princip 0 kcal. De få kcal som de innehåller behöver man inte räkna med i sitt totala kaloriintag över en dag. De innehåller varken laktos, gluten, soja eller vete och är fri från socker så ja, en super-food-produkt.

Jag brukar köpa dem för 19-20 kr i mina mataffärer där jag bor. Det tycker jag är ett bra pris. Annars kan de kosta upp mot 25-30 kr. Svindyrt ;-)

TACK för att du läser bloggen och hoppas att du fick svar på din fråga :)
Ha en go dag, Sandra