söndag 26 juli 2015

Majonäs och Aioli

Aioli kan du variera i en oändlighet. Du kan ha allt i från vitlök, chili, persilja, basilika osv. i. Det är bara fantasin som kan sätta stopp för vad du inte kan ha i. I dag grillade vi Lammracks, som du också hittar under mina "Favoritrecept". Så enkelt och så gott. Tomas ville ha en vitlöksaioli till och jag coleslow så det fick bli både och. I vanlig ordning får jag be om ursäkt för bilderna.  Fotar med kameran och önskar att jag kunde bli bättre på att fota och med en lyxig Canon systemkamera. Ligger på checklistan.

En aioli består av en grund majonäs och för att det ska bli en "aioli" behöver du smaksätta den.

Majonäs:

1 ägg
2 dl rapsolja
1 msk citronjuice (du kan säkert ha samma mängd vinäger i. Huvudsaken är att du har syra i) 
1 tsk dijonsenap
salt och peppar.

1. Låt alla ingredienser ha samma temperatur. Jag brukar lägga fram allt, så att det är rumstempererat.
2. Lägg i allt i en skål, mixa med stavmixern. Färdigt! (Vissa vispar sakta, droppvis, i oljan. Välj själv! ) 

För vitlöksaioli:
Blanda i 2-3 pressad/riven vitlök. Färdigt!







Titta så vackert! Allt hämtat från trädgården. Jag älskar känslan av att öppna altandörren och springa ut barfota och ta det jag vill ha. DOCK! skulle det mesta behöva lite mer sol. Tomaterna är gröna, paprikan växer typ 0,5 mm/dag, blåbären och smultronen är gröna. Ja det är inte mycket som växer just nu. Tråkigt men sant. Men jag får väl vara glá för det lilla :)

Inga kommentarer: