tisdag 25 augusti 2015

Tortillabröd Gluten, ägg, mjölk, socker -och nötfria!

Dessa tortillabröd går fort att förbereda och tillaga. När de har legat framme ett tag så blir de lite krispiga som ett tunnbrödsknäcke och då passar det riktigt bra att göra sig en god äggmacka. Är som godaste att servera på direkten annars frys in och tina. 

Kan väl kanske användas som en ett korvbröd eller varför inte en pizzagrund? Bara en idé. Ska testa! 





Tortillabröd på  (gluten, mjölk, ägg, nöt - och sockerfria, ca 6 st)
2 dl quinoamjöl (funkar även med rismjöl) 
1 1/2 dl bovetemjöl
1 1/2 dl vatten
3 msk rapsolja

2 tsk fiberhusk
1/2 tsk salt (en stor nypa halvssalt tog jag i sist) 
1/2 tsk bakpulver
Lite extra bovetemjöl när du ska rulla och kavla ut bröden. Blanda de torra ingredienserna i en bunke. Tillsätt vatten och olja. Knåda ihop till en deg. Dela degen i ca 6 bitar. Rulla varje deg till en boll och kavla ut på ett mjölat bakbord. De ska vara tunna. Stek i en het stekpanna utan olja eller smör. Godast att servera direkt! Receptet hittade jag på bloggen by diadonna . En duktig matkreatör. 
Ett litet tips! Bovetet tycker jag kan få en liten speciell eftersmak. Vet inte. Det är något som inte alltid faller mig i smaken. Men saltet gör väldig mycket, så glöm inte det. När du sedan har goa tillbehör till tycker jag att smaken från bovetet försvinner lite. Det är liksom en jordigsmak som jag tycker är så där. Men det funkar. Det handlar om att vänja hjärnan vid nya smaker. Likadant att vänja sig av vid att äta mycket rött kött till att välja sojafärs, tofu m.m 

Inga kommentarer: