fredag 1 april 2016

Mugcake med smak av morotskaka



Gillar du mugcake och morotskaka då gillar du garanterat denna mugcake. Jag är inget direkt fan av mugcake då jag tycker att de blir för stabbiga och jag äter hellre en rawfood yoghurt, 2 ägg, 1 nyttigare smörgås eller liknande till mellanmål. Men smaken är som baken. Jag var i alla fall TVUNGEN att testa denna. Liknar smaken av morotskaka, men långt i från en riktigt morotskaka ;-) 
Det finns mängder med recept på nätet, så det är egentligen bara till att välja och vraka. Jag valde en med med mindre fett och mer protein i. Fetterna som är i denna kaka kommer i från mandelmjölet, som innehåller bra fettsyror. 

Fördelen med denna mugcake är att den går att tillaga på 2 minuter och är ett bra alternativ till den klassiska mellanmålsmackan eller om man har tröttna på kvarg. Nackdelen är att det är MÅNGA ingredienser och som ni vet är jag ett fan av få ingredienser. Det ska vara lätt och enkelt att äta nyttigt. 


MOROTSKAKA A´LA MUGG (receptet hittade jag här. ) 1 portion
1 ägg
3 msk valfritt mjöl (jag brukar ha kokos- havre och/eller mandelmjöl)
2 msk kvarg
3 msk mandelmjölk (eller vanlig mjölk)
1 tsk bakpulver
2 tsk honung
1 msk kanel
½ tsk mald ingefära
½ tsk kardemumma
½ dl finrivna morötter
Gör så här:
1. Vispa ägget luftigt.
2. Blanda i övriga ingredienser.
3. Smörj en skål/mugg/glas med kokosolja.
4. Häll smeten i den smorda skålen och täck med plastfolie.
5. Grädda kakan i mikrovågsugnen på högsta temperatur i ca. 1,5 minut - 2,5 minut.
 (Tillagningen kan variera om du lägger smeten i en djup skål och vad du har för micro)

6. Häll kakan på en tallrik och låt svalna.
Frosting:
1,5 tsk Philadelphia 5 %
ca. 2 msk kvarg (beror på vilken kvarg du använder)
½ dl sukrin melis (florsocker utan kalorier)
Gör så här:
1. Blanda samman samtliga ingredienser.
2. Garnera din nu kalla morotskaka.
3. Ställ in i kylen några minuter så att  frontongen får stelna något. 

Inga kommentarer: