fredag 11 oktober 2013

Att vara hälsosam-en prestation?




Har de senaste dagarna hamnat på diverse olika bloggar - eller ja, de flesta är väl typiska 'tränings-och hälsobloggar', där de skriver om att "det nu förtiden är en prestation att leva hälsosamt" och att det nästan känns som en "Tävling" om "Vem som kan leva så hälsosamt som möjligt".

Jag hoppas innerligt, att när du läser min blogg, finner inspiration och motivation. Det är mitt syfte med bloggen - inspirera och motivera. Att jag kan måste betyda att du kan. Jag har tre intressen - min son, min träning och att laga mat, det speglar också min blogg.

Men till saken. Följande frågor ploppar upp i mitt huvud; 

- Känner du dig stressad av att se hur 'bra' och 'hälsosamt' alla verkar må, enligt bilder på instagram, facebook och bloggar?

- Är, att leva så hälsosamt och så 'korrekt' som möjligt, en prestation?

- Vem bestämmer VAD hälsosamt är?

- Vad är hälsa? Vad är 'att vara hälsosam'

Många frågor. Men inga direkt självklara svar. Varför? Det känns som att hälsa kan definieras på väldigt många olika sätt. Eller? För mig är hälsa; Sömn/utvilad, vardag utan stress, att jag är frisk och kry, näringsrik mat som är anpassad till just min kropp och det jag behöver, varierad träning/motion, glädje, att jag är omringad av riktigt härliga och positiva människor och att jag trivs med mitt jobb och min livssituation. Detta är långt i från något jag vill prestera i. Det känns som självklarheter. Jag behöver att både min kropp och knopp fungerar för att jag ska må bra. Sunt? Fungerar allt JÄMT till 100%? Nej. Absolut inte. Men så är det för alla hoppas jag. Att det går upp och ner här i livet?


Jag hör ofta att "Du lever som du lär". Det gör mig glad. Sedan om mitt levnadssätt inte passar alla, det är en sak, men om jag kan inspirera en eller flera till att faktiskt leva ett relativt hälsosamt liv - där både knopp och kropp fungerar, blir jag superglad. Att sedan mina blogg-inlägg handlar för det mesta om min son, kost/recept och träning är för att det är tre stora passioner i mitt liv. Jag behärska de senaste två (träning och kost) med en sund inställning, och det är också viktigt. Balans. Ja, balans, det är väl också hälsa?

Detta inlägg skulle kunna bli megalångt, så mycket tankar och funderingar som cirkulerar i mitt huvud och med en kropp som skriker "SOOOOOOOV", borde jag avsluta här och nu. Att skriva ner sina tankar är inte alltid så lätt. Jag önskar att vi kunde träffas IRL istället. Att prata har alltid varit min grej. Inte skriva. 


Så med det vilja säga. Jag hoppas, hoppas, hoppas att du aldrig någonsin känner press från din omgivning (eller mig) att du MÅSTE leva på ett visst sätt. Alla är vi olika. Alla behöver vi gå tillväga på olika sätt. Inget är för alla. Balans i både kropp och knopp - där har du det! Sunt förnuft är väl inte så pjåkigt (är det bara vi göteborgare som säger så? Betyder 'dåligt') ändå?


Må väl,
Sandra













Inga kommentarer: