tisdag 26 november 2013

Mjuk pepparkaka



I går bakade jag och Theodor en mjuk pepparkaka. Jag kopierade helt och hållet receptet från bloggen 56kilo.se. Annars brukar jag göra enligt detta recept. Tycker att bägge recepten är lika goda. 

1 kaka
4 ägg
200 g philadelphiaost
125 g smör
2,5 dl mandelmjöl
0,5 dl kokosnötmjöl
0,5 dl bakepro (kan ev ersättas med 1-2 msk fiberhusk)
2 tsk bakpulver
2 msk pepparkakskryddor
0.5 dl sukrin + knivsudd stevia står det i 56kilos blogg. Jag använde istället 0,75 dl Stevia Strö.
--> Jag hade även i 2 stora msk rårörda lingon. Blir gott i!

Sätt ugnen på 175 g
Vispa sockerersättning och ägg poröst, smält smöret.
Vispa ner smör och  philadelphiaost.
Blanda de torra ingredienserna och rör ner.
Smöra en sockerkaksform och ”bröa” med kokosflingor.
Grädda mitt i ugnen i 35 minuter. (Jag hade inne min i ca 40-42 min.)


Mums vad jag älskar pepparkaka! Det är jul!

Inga kommentarer: