tisdag 17 mars 2015

Biff stroganoff med högrev

Biff stroganoff är kanske en hösträtt men det var så längesedan sist jag åt det och var sugen på att testa något nytt. Jag googlade, som jag brukar göra när jag inte har något exakt recept i huvudet och hittade en del olika. Tog främst hjälp av receptet från bloggen 56kilo.


4 person 

6-700 gram högrev. (Jag köpte en på ca 950 gram och sedan putsade den. Tyckte rätt mycket försvann denna gång.)
1 stor lök 
2 vitlökar
6 dl vatten 
1 1/2 msk paprikapulver 
3/4 tsk salt 
3/4 tsk vit eller svartpeppar (smaken är som baken...)
1 köttbuljong (jag hade bara grönsaksbuljong hemma, det funkade!)
1 morot 
1 liten bit kålrot 
1 palsternacka 
1 röd paprika 
100 gram champinjoner 
3 msk tomatpure 
2 dl creme fraiche*
2 msk dijonsenap
Saften av ca 1/2 citron 
Saltgurkan -finhackad*

1. Fräs lök och vitlök. Krydda med paprikapulver, salt och peppar. Lägg över i tjockbottnad gryta. 
2. Putsa högreven och skär i mindre bitar. Fräs på högvärme och lägg sedan köttet i grytan med lökfräset. 
3. Häll på vatten och lägg i köttbuljongen. Låt småputtra i ca 1h - 1 h 10 min. 
4. Skär morot, palsternacka och kålroten i mindre bitar, Jag gjorde smala, mindre stänger. Dela champinjonerna och skär paprikan i bitar.
5. Efter ca 1h lägg i rotfrukterna, champinjonerna och paprikan. Täcker inte vattnet? Lägg i någon dl till. Låt puttra i ca 20 min. 
6. Lägg nu i creme fraiche, tomatpuré och dijonsenap. Rör runt och låt puttar i några minuter, så att allt får blandas. 
7. Innan servering droppa i lite citronsaft och lägg i saltgurkan, rör runt och vips är det färdigt! 
8. Servera med sallad och ris/eller utan ris. 

*Istället för crème fraîche kan du ha i Smetana och har du inte saltgurka blir det gott endå. 


Smaklig spis!

Inga kommentarer: