onsdag 29 augusti 2012

Matlåda is the shit!

Matlåda är ett måste i min värld. Både för att det är ekonomiskt bättre men till största del för att jag vet exakt vad jag får i mig. Jag är den sortens människa som älskar att planera in vad jag ska äta under veckan, då jag vill ha variation på min kost - både för att det är bra för kroppen men också för ögat. Vem vill äta köttfärssås fem luncher på raken, urk, inte jag! 

Mina närmast brukar oftast säga att det är en störning, men en GOD störning. För glömmer jag matlådan, eller helt enkelt inte hunnit/orkat laga en matlåda så köper jag ju lunch. OCH jag köper då inte bara 500 gram keso och tuggar i min - jag köper vanlig mat. Så en GOD störning alltså :) 

I bland har jag t.om. tagit med mig lunchlådor i resväskan, när jag reser inom Norden, till mindre orter, för att under utbildningsdagarna kunna äta en snabb, lätt och god lunch. Det är väldigt oftast så att det är få ställen som är öppna på lördagar och söndagar, i mindre orter - oftast bara någon Ica butik eller ett litet fik och där hittar jag väldigt sällan inte så bra och mättande luncher. Är jag i en storstad, är det aldrig några problem men kan ändå ta med mig en matlåda för en lunch för att slippa springa runt och leta efter ställen - det tar bara tid och tid finns oftast inte. Må vara en störning, men en GOD störning. 

En god, enkel och lättlagad lunchlåda går alltid att fixa. Och i bland får man faktiskt ta det man har hemma, utan att vara allt för kräsen. 

Mina 5 lättfixade luncher: 

1. Kallskuret (kalkon, skinka och rostbiffskivor) serveras med en god sallad gjord på bl.a. soltorkadetomater, avocado, fetasost och lite solroskärnor. 

2. Skaldjurssallad. Sallad med räka-och kräftsjärtar, ägg och avocado i. 

3. Tonfisksallad. Sallad med tonfisk och ägg i. 

4. LCHF fläskpannkaka (se under kategorier under Recept) 

5. LCHF macka med Philadelfiaost - smak pepparot, solrosskott, salladsblad,tomat, gurka, rödlök och på toppen kallrökt lax. (Se under kategorier under Recept)



Lätt att fixa inne på Ica, om du inte hinner fixa lunch:
 Grillad kyckling, brieost, avocado och körssbärsstomater. (Detta är något som jag ALLTID köper om jag är inne på en Ica butik och måste ha en snabb lunch. Nygrillad kyckling i säg är rätt så saftig, så du behöver ingen sås till. Funkar hur bra som helst och mättar bra)


Se så, nästa gång du handlar fixa dessa enkla ingredienser för att lätt kunna fixa en matlåda. Det sparar tid, du vet vad du får i dig och det är ekonomiskt! Bra va :)

Inga kommentarer: