onsdag 8 januari 2014

Frukost - dagens bästa mål?

Är du en frukostnörd, som jag? Älskar frukost i all dess formen, men helst ska det vara 'frukost-mat', om ni förstår vad jag menar? Äta gårdagens middag till frukost, det är inte riktigt min melodi. Jag älskar t.e.x. smörgås (med en vällagrad ost på) och kaffe, finns det något godare?

För några år sedan, när jag började att äta en mer lågkolhydratskost eller ja rättare sagt en blandning av LCHF/PALEO, där frukt, bär, grönsaker och rotfrukter (rödbetor, palsternacka, morot, kålrot, sötpotatis) är en del av min kost, saknade jag att få äta en RIKTIG MACKA. Det var då jag började googla på andra alternativ och mina helt klart favoriter när det kommer till att baka bröd är Sandys LCHF bröd (mitt egna), Pones, Paleo scones och 56kilos formfranska. Bra alternativ på gluten-och sockerfritt bröd som alla kan äta. Min son älskar bl.a. Paleo scones. De blir ju lite sötare då det är banan är (alltså fruktsocker). Tycker verkligen att du ska testa.

När du baka gluten-och sockerfritt behöver du för det mesta: 

Mandelmjöl
Kokosmjöl (alltså inte malda kokosflingor!)
Fiberhusk (hittar du i glutenfria hyllan)
Pofober (hittar du i glutenfria hyllan)
Bakpulver
Ägg
Keso
Smör

Det mesta hittar du i din mataffär, allt fler affärer börjar ta in dessa produkter. Alternativet är att du beställer hem från någon av de alla nätbutiker som finns.


Jag äter väldigt ofta någon typ av 'macka' som jag skrev om ovan. Bilden nedan visar en lite större frukost. Oftast äter jag lite mer till frukost på helgerna, lite som 'brunch', då den intas något senare än på vardagarna. 1 pones fralla, 1 ägg, 2 msk kvarg + 1 msk turkisk yoghurt blandat med lite frön och kärnor, kokoslingor och färska blåbär.

Alternativ 2: 1 dl kvarg, 1 dl turkisk yoghurt blandat med lite granola - socker och glutenfri och bär.

Alternativ 3: Paleo gröt.

Alternativ 4: 2 kokta ägg på finncrips, 1/2 avocado skivad på toppat med lite salt på. 


Jag tänker: 
- Bra med protein, som mättar. Ägg ingår nästan ALLTID i min frukost. 
- Nyttiga fettkällor. Ägg, avocado, riktigt smör, frön, nötter, kärnor m.m. 
- Näringsrika och bra kolhydrater för kroppen: Dessa blir det väldigt få av men finns t.e.x. i Grönsaker,  Finncrips - surdeg och fiberrikt, Bär/frukt, granolan - har nämligen lite havregryn i min. Osv. 

- Varierad frukost, så jag aldrig tröttnar. 
- Fram med finporslinet ;-) JAG ÄTER MED ÖGAT för det mesta, det måste se gott. Du?
- Om måste, förbered frukosten dagen/kvällen innan. Så att du HINNER äta frukost. Stressa mår ingen bra av. 


Vad äter du till frukost - äter du frukost? Varierar du din frukost? Blir du mätt när du har ätit din frukost? Står du dig ett tag på din frukost? OM NEJ på de flesta frågor - tänk på. ;-) 


Ha en riktigt god dag! Själv laddar jag för mina två klasser i kväll: 
BODYPUMP 17.00 på NW Exclsuive och SH'BAM 18:45 på NW Lindholmen. Jihhoo!!!

/Sandra







Inga kommentarer: